آشنایی با سئو و ابزار های آن

سئو و ابزار های آن

سئو یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای ابری یا مجازی فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مربوط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای آموختن آن وقت بگذارید.

احتمالاً شما هم چنین جملاتی (یا مشابه آن‌ها) را زیاد شنیده‌اید:

  • «شما دیده نمی‌شوید؛ اگر در صفحه‌ی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.»
  • «چرا سئو کار نمی‌آورید تا مسئولیت بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو را به عهده بگیرد؟»
  • «ما می‌توانیم شما را به صفحه‌ی اول موتورهای جستجو بیاوریم. مطمئن باشید این منطقی ترین سرمایه گذاری شماست.»

سئو مخفف چیست ؟

کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند.

هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند، و آن ها را جزو بهترین نتایج نشان دهند.

تعریف سئو و چند نکته درباره SEO

اگر چه به نظر نمی‌رسد تاکید بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد،‌ اما بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم.

طبیعی است که با توجه به روش اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده توسط منابع مختلف، می‌توانند متفاوت باشند؛ بنابراین شاید بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار دقیق اعداد، بیشتر به مقیاس و اهمیت نسبی آنها توجه کنیم:

  1. مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.
  2. هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده می‌شوند، نگاه نمی‌کنند.
  3. کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می‌شود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفته‌اید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینه‌ی کمتری خواهد داشت.
  4. جستجو بر روی موبایل طی سال‌های اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است.

کسب و کاری که می‌خواهد در موتورهای جستجو وضعیت مطلوبی داشته باشد، باید نکات بسیاری را رعایت کند که موارد زیر، تنها بخش کوچکی از آنها است:

  • تولید دائمی محتوای اصیل و بدون کپی کاری
  • ایجاد حس رضایت در خوانندگان و کاربران
  • به روز کردن محتوای قدیمی بر اساس اطلاعات و نیازهای جدید
  • قانع کردن بازدیدکنندگان به اینکه مدت بیشتری را در سایت شما بگذرانند

سئو کلاه سیاه در برابر سئو کلاه سفید

یکی دیگر از بحث‌های رایج در تحلیل سئو سایت‌ها، طبقه‌بندی راهکارهای سئو و بهینه سازی وب سایت است. این طبقه‌بندی را معمولاً به صورت تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح می‌کنند.

اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، می‌کوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند.

اما سئو کلاه سیاه، می‌کوشد با شناسایی نقطه ضعف‌ها و محدودیت‌های الگوریتم‌های سئو، سایت را به شکلی بهینه سازی کند که رتبه سئو بهتری به دست بیاورد.

معمولاً با توسعه و هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، این روش‌ها هم کارایی خود را از دست می‌دهند و فضا برای سئوکار های کلاه سیاه، تنگ‌تر می‌شود.

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

سئو به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود:

سئو داخلی

سئو داخلی و نام های دیگر آن عبارتند از On-Site SEO و On-Page SEO می باشد، و به فعالیت هایی که به منظور بهینه سازی عناصر یک سایت، موجب افزایش رتبه سایت شما و همچنین افزایش ترافیک سایت در موتورهای جستجو می شود سئو داخلی می گویند. و در سئو داخلی بهینه سازی محتوا و کد های HTML نیز باید انجام شود. اگر بخواهیم یک تعریف کوچک از سئو خارجی هم داشته باشیم این است که سئو خارجی یا Off-Site SEO دیگر سیگنال ها و سایت هایی می باشد که از محیط اینترنت به سایت شما ارجاع داده شود.

سئو خارجی

یکی دیگر از عوامل مهم در بالا بردن امتیاز سایت و کسب رتبه خوب سئو خارجی می باشد. سئو خارجی به نام های Off-site SEO یا Off-page SEO نیز معروف است. سئو خارجی به کلیه اقدامات و استراتژی های سئویی گفته می شود که در خارج از صفحه سایت خود به منظور کاهش رتبه در نتایج موتور جستجو گوگل انجام می دهید. شما می توانید از ابزارها و برنامه های گوناگون به تبلیغ سایت خود بپردازید و این کار می تواند شامل وب سایت های دیگر، فروم ها، شبکه های اجتماعی و … انجام شود. در واقع شما می توانید لینک وب سایت خود را درون سایت های دیگر قرار دهید و آن سایت با گذاشتن لینک شما در سایتش اعتماد شما را به مخاطبان نشان می دهد. در یک کلام سئو خارجی را می توان قرار دادن لینک سایت در وب ها تعریف نمود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *